الموت علينا حق و الجيش علينا حق فا الي كل اسرة لا يعرف ابنها الحق فلترسلة الي حيث لا يعرف الحق
مقدمة الموضوع مهداة من الروائي الكبير سعيد الملط
و الحاصل علي جائزة نادي الباكابورت للقصة القصيرةوعضو اتحاد البلابيص بالسيدة ورئيس جمعية عنكب شد واركب لأدب الاطفالو الحائز علي نيشان هز يا وز من جمعية ام بطة للشعر العشوائي
وصدرت لة مجموعة قصصية للكبار بعنوان:...ام رحاب وعالم ما وراء السحاب.مصرع صرصار في وضح النهار.شد السيفون يا محروس احسن المية بتخر.
وبعض الؤلفات العلمية بعنوان:..... تعلم قانون الجاذبية وانت قاعد عالطبلية.نظرية النسبية مع طنط بهية.هل الارض كروية وشك في الحيط و قفاك ليا
وهذة كانت نبذة قصيرة لحياة طويلة مليئة بالعطاء لكاتب اثري حياة الكثيرين فلتدعو لة عزيز القاريء بالرفاء و البنينو ان ربنا يفك سجنة.......وهنيالك يا فاعل الخير
اقسم بالله العظيم وقائع هذة المهزلة حقيقية تحدث كل عام علي ارض مصر المخروبة...واذا وجد تشابة في الاشخاص او الوقائع فهو ليس من قبيل الصدفةربما توجد بعض الشطحات العنترية
والاضافات السحلبية لكنها من قبيل ترطيب الجو الخانق للحقيقة....
بعض الملاحظات:الهايكستب هو مكان تجمع اكثر من مليون شاب سنويا من جميع انحاة مصر المعمورة(المعمورة دي مصيف زي العجمي كدة) لتقديم انفسهم للتجنيد الاجباريالسلب:بكسر السين و اللام
هو قطعة من ملابس الرجال( زي السروال بس اصغر شوية )
مرت علي وقائع القصة عدة اعوام لا اريد ان اتذكر عددها حتي لا اموت كمدابعد ما حصلت علي بكالوريوس السياحة و الفنادق وقامت امي العزيزة بوضع الشهادة في صدر حجرة المسافرين و بجانبها
صورة مرسومة باليد لطفل يقضي حاجتة في قصرية و ينظر في بلاهة للرسام(اغلب الظن انة اخويا الصغير في مرحلة مبكرة من عمرة)ولمت عليا الناس ووزعت المغات والبلح الامهات قعدت جنبي و
باست وشي وخدي وقالت في سعادة شديدة مازلت مندهشا لسسبها الي الان.....مبروك يا ضنايا حجتك خلصت خلاص و اخدت البكالوريوس فاضل العروسة بقي و اشوف احفادي يا ابني...نظرت
اليها وقلت في هيام المتخلفين...يا حاجة العروسة موجودة بس الواحد يشتغل وبعد كدة ربنا يفرجها..واذا بصوت من ورائي اتضح بعد ان فوقت من اغمائتي انة خالي يقول....وناوي تعمل اية في
الجيش يا جعجع يا حبيبي؟؟؟التفت الية و قلت...جيش اية يا خالو.. اشم نفسي الاول..!اجابني في استهزاءنفس اية يا ابو نفس دة انت قدامك شهر بالكتير تخلص ورقك و تروح الهايكستب تسلم
نفسك...وتعرف يعني اية الرجولة علي حق...نظرت الي امي في غيظ قائلا في سري...كان يوم مدوحس يوم ما اخوكي جة زارنا (مدوحس يعني لما يكون عندك دمل في صباعك و بعد كدة يبقي خراج و يدوحس)المهم ذهبت السكرة وجائت الفكرة و بدات في مساعي قاتلة لتخليص ورقي بدءا من شهادة الي الميلاد الي صحيفة الحالة الجنائية مرورا بشهادات التخرج من حضانة و اعدادي و ثانوي
واذا امكن شهادة نحو الامية...(صحيفة الحالة الجنائية شهادة من الحكومة تثبت انك راجل مسايس ولسانك حلو و مش بتاع لبط)وفي رحلتي هذة قابلت اصناف من البشر الواحد كان يشوفهم في
التلفزيون في مسلسل الساعة 8 مثلا و انا بجيب صحيفة الحالة الجنائية وبما اني من ساكني مدينة نصر فكان اغلب رواد القسم من ساكنيها و المناطق المحيطة من مصر الجديدة و نادي هليوبليس و
الشمس و الزهور قلة من رواد النادي الاهلي
و كما جرت العادة لازم الموظف المسؤول يقوم بوضع الزفت و الشحم علشان ياخد بصمة ايديكو بعد كدة تمسح ايديك في اي حيطة دة لو لقيت حيطة نضيفة...المهم واد جنبي يوشك علي البكاء و
يقول للموظف...هو يا عمو لازم احط ايدي في الكاكا دي؟؟؟يرد الموظف في سعار متماسك ويجز علي اسنانةايوة ياخويا لازم تحط ايدك في الكاكا علشان الحكومة عايزة كدةوباذن واحد احد لما تدخل
الجيش عيشتك هتبقي كاكا في كاكا يمسك الموظف يد الشاب و يضعها في الشحم و يأخذ بصماتة علي الصحيفة... ويسقط الشاب ارضا عند رؤية منظر اصابعة....وينظر الي باقي الطابور في هيستريا
قائلا....اللي بعدددددة...ويضع كل الشباب يدهم في الكاكا لوحدهم...المهم مرت الايام سريعة كالعادة عند انتظار وقوع البلاءوجاء اليوم المشهود للذهاب الي صحراء الهايكستبولحسن الحظ ان ربنا
اكرمني و عندي عربية ولا كان زماني محشور مع امثالي من المجرورين من قفاهم الي الجيش في الميكروباظات ولكني كنت متفائلا فما ان وصلت و لقيت احد المجندين يقترب مني قائلا...الفسحة ورا
يا استاذ حط العربية هناك.....حطيت العربية و انحشرت بين قوافل مجندين المستقبل....واتجهنا الي مصيرنا المجهول ..واكتشفنا ان موقع التقديم يبعد 3 كيلومتر في عمق الصحراو من رفق الحكومة
بنا خصصت لنا اتوبيس ليقلناواذا بي اجد نفسي امام اتوبيس يبدو انة كان يخص واحد من كفار قريشالمهم اتشاهدت و نطيت وسط المطحنةمش هقدر احكي الاحداث داخل الاتوبيس حتي لا نخدش
حياء البعضلكني اكاد اقسم اني رائيت البعض ينزل من الاتوبيس و تكاد الدموع تسقط من عينيةاة بالمناسبة حتي لا يظن البعض الظنون...انا طولي حوالي ال 188 واتمتع ببواقي جسد رياضي بسبب
مقدمة الموضوع مهداة من الروائي الكبير سعيد الملط
و الحاصل علي جائزة نادي الباكابورت للقصة القصيرةوعضو اتحاد البلابيص بالسيدة ورئيس جمعية عنكب شد واركب لأدب الاطفالو الحائز علي نيشان هز يا وز من جمعية ام بطة للشعر العشوائي
وصدرت لة مجموعة قصصية للكبار بعنوان:...ام رحاب وعالم ما وراء السحاب.مصرع صرصار في وضح النهار.شد السيفون يا محروس احسن المية بتخر.
وبعض الؤلفات العلمية بعنوان:..... تعلم قانون الجاذبية وانت قاعد عالطبلية.نظرية النسبية مع طنط بهية.هل الارض كروية وشك في الحيط و قفاك ليا
وهذة كانت نبذة قصيرة لحياة طويلة مليئة بالعطاء لكاتب اثري حياة الكثيرين فلتدعو لة عزيز القاريء بالرفاء و البنينو ان ربنا يفك سجنة.......وهنيالك يا فاعل الخير
اقسم بالله العظيم وقائع هذة المهزلة حقيقية تحدث كل عام علي ارض مصر المخروبة...واذا وجد تشابة في الاشخاص او الوقائع فهو ليس من قبيل الصدفةربما توجد بعض الشطحات العنترية
والاضافات السحلبية لكنها من قبيل ترطيب الجو الخانق للحقيقة....
بعض الملاحظات:الهايكستب هو مكان تجمع اكثر من مليون شاب سنويا من جميع انحاة مصر المعمورة(المعمورة دي مصيف زي العجمي كدة) لتقديم انفسهم للتجنيد الاجباريالسلب:بكسر السين و اللام
هو قطعة من ملابس الرجال( زي السروال بس اصغر شوية )
مرت علي وقائع القصة عدة اعوام لا اريد ان اتذكر عددها حتي لا اموت كمدابعد ما حصلت علي بكالوريوس السياحة و الفنادق وقامت امي العزيزة بوضع الشهادة في صدر حجرة المسافرين و بجانبها
صورة مرسومة باليد لطفل يقضي حاجتة في قصرية و ينظر في بلاهة للرسام(اغلب الظن انة اخويا الصغير في مرحلة مبكرة من عمرة)ولمت عليا الناس ووزعت المغات والبلح الامهات قعدت جنبي و
باست وشي وخدي وقالت في سعادة شديدة مازلت مندهشا لسسبها الي الان.....مبروك يا ضنايا حجتك خلصت خلاص و اخدت البكالوريوس فاضل العروسة بقي و اشوف احفادي يا ابني...نظرت
اليها وقلت في هيام المتخلفين...يا حاجة العروسة موجودة بس الواحد يشتغل وبعد كدة ربنا يفرجها..واذا بصوت من ورائي اتضح بعد ان فوقت من اغمائتي انة خالي يقول....وناوي تعمل اية في
الجيش يا جعجع يا حبيبي؟؟؟التفت الية و قلت...جيش اية يا خالو.. اشم نفسي الاول..!اجابني في استهزاءنفس اية يا ابو نفس دة انت قدامك شهر بالكتير تخلص ورقك و تروح الهايكستب تسلم
نفسك...وتعرف يعني اية الرجولة علي حق...نظرت الي امي في غيظ قائلا في سري...كان يوم مدوحس يوم ما اخوكي جة زارنا (مدوحس يعني لما يكون عندك دمل في صباعك و بعد كدة يبقي خراج و يدوحس)المهم ذهبت السكرة وجائت الفكرة و بدات في مساعي قاتلة لتخليص ورقي بدءا من شهادة الي الميلاد الي صحيفة الحالة الجنائية مرورا بشهادات التخرج من حضانة و اعدادي و ثانوي
واذا امكن شهادة نحو الامية...(صحيفة الحالة الجنائية شهادة من الحكومة تثبت انك راجل مسايس ولسانك حلو و مش بتاع لبط)وفي رحلتي هذة قابلت اصناف من البشر الواحد كان يشوفهم في
التلفزيون في مسلسل الساعة 8 مثلا و انا بجيب صحيفة الحالة الجنائية وبما اني من ساكني مدينة نصر فكان اغلب رواد القسم من ساكنيها و المناطق المحيطة من مصر الجديدة و نادي هليوبليس و
الشمس و الزهور قلة من رواد النادي الاهلي
و كما جرت العادة لازم الموظف المسؤول يقوم بوضع الزفت و الشحم علشان ياخد بصمة ايديكو بعد كدة تمسح ايديك في اي حيطة دة لو لقيت حيطة نضيفة...المهم واد جنبي يوشك علي البكاء و
يقول للموظف...هو يا عمو لازم احط ايدي في الكاكا دي؟؟؟يرد الموظف في سعار متماسك ويجز علي اسنانةايوة ياخويا لازم تحط ايدك في الكاكا علشان الحكومة عايزة كدةوباذن واحد احد لما تدخل
الجيش عيشتك هتبقي كاكا في كاكا يمسك الموظف يد الشاب و يضعها في الشحم و يأخذ بصماتة علي الصحيفة... ويسقط الشاب ارضا عند رؤية منظر اصابعة....وينظر الي باقي الطابور في هيستريا
قائلا....اللي بعدددددة...ويضع كل الشباب يدهم في الكاكا لوحدهم...المهم مرت الايام سريعة كالعادة عند انتظار وقوع البلاءوجاء اليوم المشهود للذهاب الي صحراء الهايكستبولحسن الحظ ان ربنا
اكرمني و عندي عربية ولا كان زماني محشور مع امثالي من المجرورين من قفاهم الي الجيش في الميكروباظات ولكني كنت متفائلا فما ان وصلت و لقيت احد المجندين يقترب مني قائلا...الفسحة ورا
يا استاذ حط العربية هناك.....حطيت العربية و انحشرت بين قوافل مجندين المستقبل....واتجهنا الي مصيرنا المجهول ..واكتشفنا ان موقع التقديم يبعد 3 كيلومتر في عمق الصحراو من رفق الحكومة
بنا خصصت لنا اتوبيس ليقلناواذا بي اجد نفسي امام اتوبيس يبدو انة كان يخص واحد من كفار قريشالمهم اتشاهدت و نطيت وسط المطحنةمش هقدر احكي الاحداث داخل الاتوبيس حتي لا نخدش
حياء البعضلكني اكاد اقسم اني رائيت البعض ينزل من الاتوبيس و تكاد الدموع تسقط من عينيةاة بالمناسبة حتي لا يظن البعض الظنون...انا طولي حوالي ال 188 واتمتع ببواقي جسد رياضي بسبب